Een herregistratie houdt in dat je aantoont te kunnen voldoen aan de kwaliteitscriteria van je beroepsgroep. Met een herregistratie verleng je de periode van je kwaliteitsregistratie voor vijf jaar.
De criteria waaraan moet worden voldaan, zijn opgesteld en vastgelegd door de beroepsgroep. Elke vijf jaar worden de criteria herzien, zodat een kwaliteitsregistratie inhoudt dat je altijd conform de huidig geldende normen aan het werk bent.
Bij een herregistratie wordt getoetst of je enerzijds voldoende werkervaring hebt opgedaan de afgelopen vijf jaar en anderzijds of er voldoende deskundigheidsbevorderende activiteiten zijn ondernomen. Denk bijvoorbeeld aan het volgen van bij- en nascholing, intercollegiaal overleg of begeleiden van stagiaires.
Aan welke eisen moet ik voldoen voor een herregistratie?
De eisen waaraan je voldoen zijn beschreven in de kwaliteitscriteria van het beroep. Je kunt deze vinden via informtie op de
beroepenpagina van het beroep waarvoor een herregistratie aanvraagt. In de criteria staan daarnaast alle activiteiten beschreven waarmee je de deskundigheidsbevordering kunt aantonen.
Wat gebeurt er als ik geen herregistratie aanvraag?
Indien je kwaliteitsregistratie verloopt en er wordt geen herregistratie aangevraagd, dan is het niet langer meer zichtbaar dat je voldoet aan de kwaliteitseisen van de beroepsgroep; je bent niet langer meer kwaliteitsgeregistreerd.
Voor patiënten/cliënten of toekomstige werkgevers kan dit een signaal zijn om liever te kiezen voor iemand die wel een kwaliteitsregistratie heeft. Ook voor organisaties en instanties is het steeds belangrijker om aan te tonen dat de organisatie en haar werknemer de kwaliteit waarborgen.
Hoe vraag ik herregistratie aan?
Herregistratie wordt aangevraagd via het digitaal portfolio. Dit is je persoonlijke dossier waarin je de deskundigheidsbevorderende activiteiten in het kader van je ontwikkeling bijhoudt. Meer informatie over het gebruik van het digitaal portfolio en herregistratie vragen is te vinden via de
veelgestelde vragen.